Javaslatunk szerint a koncentrált minőségi képzést egy sajátos multisport akadémia keretei között érdemes megvalósítani az Egyesületnek. Az akadémiai képzést célszerű önálló vezetéssel, jogosítványokkal és kötelezettséggel járó keretek között biztosítani, amit Brüll Alfréd Akadémiának fogunk nevezni (Akadémia, Brüll Akadémia, BAA). Ugyanakkor meg kell őrizni, sőt bővíteni kell a kiugró eredmények elérésére feltehetően nem képes, de sportolni szerető gyerekekkel való foglalkozást, klubhoz kötését.
Az akadémia létrehozásakor első lépésben meg kell határozni a szervezet helyét a környezetben. Két alapvető modell közül az egyesületi, szakosztályi környezetbe ágyazott, de működésében jól körülhatárolt, kiemelt tehetséggondozó modell kínálkozik hatékonynak. A szakosztályokat fel kell készíteni a kétszintű, a szakosztályi keretekbe ágyazódó akadémiai képzési rendszerre.
Egy meglévő és működő szakosztály legnagyobb tehetségei akadémiai tagságot nyernek, kiemelt gondozásba kerülnek.
A Brüll Akadémiára kerülésnek nagy motivációs ereje van, a versengést élénkíti.
Annak ellenére, hogy az akadémisták képzése, nevelése, versenyeztetése elkülönül a szakosztályi tagoktól, a kapcsolat nem szakad meg a szakosztállyal, kivédhetők a kiemeléssel jelentkezhető magatartásbeli, pszichés problémák.
A meglévő szakosztályi edzők átirányítása, foglalkoztatása az eltérő edzés időpontok miatt megoldható, a főfoglalkozású edzők esetében a délelőtti edzés kivitelezhető.
Az Akadémia mint szakosztályi alrendszer, a sportági környezet szerves része.
A szakosztály felé szervezetten lehet javaslatokat, követelményeket közvetíteni.
Az akadémiára bekerülés és kikerülés jól kezelhető, a döntési időpontok kijelölhetők, köztudottak lehetnek.
Az akadémiai minőségi tehetséggondozás szem előtt folyik, mintaként szolgál.
Az akadémiai struktúra biztosítja az önálló működést is.
Javaslatunk szerint a kiemelt prioritású MTK szakosztályok alkotta Akadémia irányítása, felügyelete hatékony és kis létszámú szakmai stábbal megoldható.
Az Akadémiára bekerülés lehetőségei
Amennyiben van szakosztály, edzői javaslat alapján.
Utánpótlás-képzéssel foglalkozó szervezetekkel kötött megállapodás alapján (pl. sportiskolák, kisegyesületek)
Vidéki bázisok megteremtése, rendszerbe szervezése
Oldalági beiskolázás (tehetségkutatás, scouting…)
Szövetségi javaslat alapján (vidéki tehetségek irányítása)
Feladatmegosztás a nagyegyesületekkel, versenyzők cseréje
Hosszú távon azonban az a cél, hogy lehetőleg az MTK saját tehetséggondozási rendszeréből kerüljenek ki az akadémisták, a saját kiválogatási rendszerből jussanak el a világsikerig
A Magyarországon működő sokféle koncentrált utánpótlás-nevelési rendszerekkel összehasonlítva a létrehozni kívánt Brüll Alfréd Akadémia a következő fontos sajátosságokkal rendelkezik.
Multisport akadémia. Ma Magyarországon a koncentrált képzés csúcsát a sportági akadémiák jelentik. Ezek többnyire egy-egy sportszervezethez köthetőek (jellemzően futball) vagy létezik sportági akadémia (Nemzeti Kézilabda Akadémia). Ezzel szemben a BAA több sportág elitképzésének közös szervezete.
Egyesületi keretekbe ágyazott. Az intézményi formák is változatos formát mutatnak. Az akadémiák többnyire elkülönült, önálló intézmények (nonprofit kft, alapítvány, egyesület, stb.) Az „anyaszervezettel” való kapcsolat is igen sokszínű. A győri futball akadémisták együtt élnek a felnőtt csapattal, a Sándor Károly Akadémia tagjait külön képzik, de szerves a kapcsolatuk a Zrt-vel, a Puskás Akadémia és az NBI-es klub között egyelőre alig van kapcsolat. A BAA tagjai evvel szemben szervesen tartoznak a klubhoz, annak részét képezik.
Egyedi képzés. A Debreceni Sportcentrum toborzási, képzési rendszere sokban hasonlít a BAA tervezett modelljéhez, de önálló, alapvetően önkormányzati finanszírozású intézmény, elsőrendűen az elitképzésre alapozva. Ugyanakkor az MTK Akadémiája együtt él egy polgári klubbal, a tehetségeknek úgy kell egyedi képzést nyújtani, hogy a klub egysége megmaradjon.
Ennek megfelelően a BAA-t úgy javasoljuk létrehozni, hogy szervesen illeszkedjen és ágyazódjon be az MTK szervezeti rendszerébe, működésébe. Az Akadémia szolgáltatási rendszerének középpontjában a tehetségek egyedi, sajátos felkészítésében áll.
Az Akadémia által ellátandó főbb funkciók
Sportszakmai feladatok (képzés, versenyeztetés)
Pedagógiai feladatok (nevelés, iskolai felkészítés, korrepetálás, szülői kapcsolatok)
Orvosi (kontroll, megelőzés, rehabilitáció, dietetika. legális teljesítményfokozás, stb.)
Teljesítménydiagnosztika
Szükség esetén kollégiumi elhelyezés
Menedzsment funkciók (szakmai irányítás, kontroll, továbbképzés, gazdasági ügyintézés, marketing-kommunikáció, vezetés, stb.)
Sziklási Andrással, a Brüll Alfréd Akadémia gyorskorcsolyázójával beszélgettünk eddigi legnagyobb sikereiről, az előző szezonról, valamint az idei céljairól.
Honlapunkon sütiket használunk, hogy a leheto legjobb felhasználói élményt tudjuk nyújtani Önnek, mindezt anélkül, hogy Önt azonosítanánk. Kérjük olvassa el az adatvédelmi tájékoztatót!