Atlétika
Krizsán Xénia
Szakmai értékelés.
Professzor Dr. Szabó Tamással, a Brüll Alfréd Akadémia vezetőségi tagjával tekintettük át, hogy a Brüll Alfréd Akadémia 2014-es indulása óta milyen eredményeket értünk el, és beszélgettünk arról is, hogy miben kell fejlődnünk?
Az interjút több részletben közöljük. Az első rész ITT olvasható.
– Milyen irányban kell fejleszteni?
– Sok dolgot meg kell valósítani, ami újszerű. Nem könnyű megfogalmazni célokat, hogy honnan, hová akarnak eljutni a szakosztályok a tehetséges versenyzőikkel, de a modern sport világában ez elengedhetetlen. Ez a feladat egyre jobban feszíti a kereteket, nem lehet megkerülni azt, hogy meghatározzuk a középtávú konkrét feladatokat. A kezdetekben elegendőnek látszottak a megfogalmazott BAA-ba kerülés kritériumai, például a Héraklész-tagság, mint objektív, nem elfogult szakosztályi minősítés. De ez ma már kevésnek tűnik.
– Mi itt a feladat?
– Úgy néz ki, hogy meg kell fogalmazni azokat a konkrét célokat, akár a képességfejlesztésben, akár a technikai, taktikai tudásban, amik ennek a rendszernek a hatékony monitorozását, elemzését, korrekcióját garantálják. Ehhez viszont dokumentációs rendszer kell. Már digitális korszakban élünk, egyre inkább megjelenik a sportban is a számítástechnika, amely megkönnyíti az eligazodást az adatok halmazában. Egyre inkább látszik, hogy akkor van rend, ha egy dokumentációs rendszer is támogatja a munkát, elemzést. Ez már elkezdődik az edzéstervezéstől, amit nem könnyű digitalizálni, hiszen világos stratégiát, konkrét célokat, feladatokat kell megfogalmazni. de a modern sport ezt nem tudja megkerülni. A BAA nemcsak pedagógiai intézmény, hanem valójában profitorientált szervezet is ami az elitképzést illeti, ezért a könnyen, hatékonyan, jól használható elemzéseket lehetővé kell tenni. Ezt a Brüll Alfréd Akadémia meg fogja valósítani. Nemcsak azért, mert könnyebben kezelhetők az információk, hanem mert ezzel felgyorsul a korszerűsítési a folyamat.
– Hogyan lehet támogatni a szakmai munkát?
– Nyilvánvaló, hogy sokféleképpen kell támogatni. Ha működik a dokumentációs rendszer, ami az indikátorokat figyeli, amelyek meghatározzák a teljesítményt, akkor könnyű dolgunk van, mert ezeket le lehet írni, minősíteni. A kérdés persze felvetődik, hogy ha ilyen léptekkel halad előre ez a tehetséggondozó program, akkor mennyiben lehet garantált a szakosztályi kereteken belül ez a fajta tehetséggondozás?
– Ha szakosztályi keretek között dolgozik a rendszer, akkor ez egy sor kérdést vet fel. Ilyen például a kiválasztás.
– Az MTK Budapest építkezik, nemcsak saját forrásból fejleszti a Brüllös csapatot, hanem megfelelő szakmai kitekintéssel támogatja az erőforrást. Egyéni sportágakról van szó, de mégis csapatban dolgoznak a műhelyek, szükség van húzóerőre, példaképekre, a versengést erősítő lépésekre.
– Melyik a legfontosabb indikátor?
– Az Akadémia működtetésében talán az egyik legfontosabb a támogatás, a menedzselés. Ebben nincs teljes egyetértés azt akadémia képviselői és a menedzsment között, mert az edzők, akik érintettek a sikerekben, egyszerűbben látják ezt az egész problémát. Azt mondják, hogy pénz kell. De nem minden erről szól. Kell, de nem minden a pénz, nem mindent lehet vele megoldani. Megfelelő anyagi támogatás kell, ezt nem szabad vitatni Ezzel kapcsolatban van állandóan napirenden az ösztöndíj kérdése, a túlmunka megfizetése. Az anyagi támogatás valóban fontos indikátor, de ha ebből fakadóan a szereplők nem tudnak egyetérteni a célkitűzésekkel, vagy ha nincsenek megfelelő feltételek, akkor akadozik a történet. Ha az előzőekben már említett megfelelő információs rendszer kialakul, és az adatvédelmi szempontoknak megfelelően tudjuk kezelni az információkat, világosan fogjuk látni, mely indikátoroknál kel beavatkozni.
Folytatjuk.