Kézilabda
Andróczki Flóra

Sakk: ez is csak egy gép? Nem! (LAPSZEMLE)

Publikálva: 2020.05.16 Frissítve: 2020.05.16 Sakk

Kállai Gábor, az MTK Budapest sakkszakosztályának elnöke és nemzetközi nagymestere ezen a szombaton a gépeket „vette elő”. Ahogy az várható volt, a mesterséges intelligencia a sakkban immár igencsak domináns szerepre tett szert.

Maradj otthon, és sakkozz! címmel folytatódik a rovat, amelyet Kállai Gábor nemzetközi nagymester jóvoltából indított az Utanpotlassport.hu szerkesztősége. Bizonyára üdítő olvasmányélménnyel szolgálnak mind a fiataloknak, mind a szülőknek azok a történetek, amelyeket a 2002-ben ezüstérmes sakkolimpiai csapat kapitánya, a Testnevelési Egyetem mesteroktatója, az MTK Budapest sakkszakosztályának elnöke és vezetőedzője oszt meg az olvasókkal.

A kétkedők azt mondják, hogy rendben van, különleges masina, de ez is csak egy gép. Hiszen ennek is van alapprogramja, és az a néhány sor programozás határozza meg a működését. Ez egyrészt így van, de még inkább nem!

A mesterséges intelligencia (MI), angolul artificial intelligence (AI) alapon működő programok emlékeznek, képesek a saját korábbi tapasztalatukból tanulni, így egymástól különböző múltjuk lesz, és ez határozza meg a működésüket. Amit gyakran nem értünk…

A Google által finanszírozott és működtetett kutatási projekt, a DeepMind először a gó játékot vette célba. De persze nem úgy, hogy a 19×19-es játéktáblán minden lehetséges állást fel akart volna térképezni, mert az matematikailag megoldhatatlan. Az MI több százezer emberi gójátszma elemzése után saját magával kezdett játszani, és tette ezt három napon át. Megalkotta az AlphaGo-programot, majd tönkreverte a kínai-japán eredetű játék bajnokait.

A következő állomás úgy két és fél éve természetesen a világ minden kultúrájába integrálódott sakkozás volt. A DeepMind az AlphaGo-ra építkezve semmi mást nem táplált az MI-alapon működő gépébe, mint a sakkjáték szabályait. Az MI beindult, és egyik partit játszotta a másik után, ismét csak önmagával. A saját tapasztalataiból összesen négy óra alatt megszületett az AlphaZero, ami az évtizedek alatt kifejlesztett, minden emberi és számítástechnikai tudást összegző Stockfish program ellen indult csatába. Ráadásul úgy, hogy lényegesen gyengébb gépen futott. A Stockfish, valamennyi korábbi ismeret Góliátja a „nemtudnipontosanhogyműködik” Dávidja, vagy még inkább Dávidkája, az MI ellen… Dávidka a lejátszott 100 partiból 72 döntetlent ért el. És a maradék 28-at mind megnyerte!

Még ma sem mindent értünk az MI sakkjátékából, de az egyértelmű, hogy a figurákat nem a klasszikus értékükön, hanem az aktuális pozícióban elfoglalt szerepük alapján veszi figyelembe. Erre kitűnő példa a mellékelt ábra, amelyen az MI két gyalog és minőségáldozattal teljesen összecsomagolta a Stockfish-t, amely néhány további kényszerlépést követően feladta játszmát. Érdemes megfigyelni a h8-ra beszorított fekete királynő siralmas helyzetét.

Manapság már vannak olyan MI-alapú, android-jellegű robotok, amelyek személyiségét hivatalosan állampolgársággal ismerték el. Eközben az MI egyre jobban behatol a mindennapjainkba, például egy ilyen program figyelmeztetett az elsők között a koronavírus-járvány kirobbanásának veszélyére.

Egyelőre az MI a „gyenge” korszakát éli, azaz csak parancsra dolgozik. Azonban a szakemberek közül többen azt jósolják, hogy hamarosan az „erős” életszakaszába léphet, ő határozza meg, hogy mit tesz, és akkor bizony ajánlatos lenne partneri viszonyt ápolni vele. Nem csak sakkpartnerit.

Kövess minket
MTK Hírlevél

Ne maradjon le egy eseményről sem!
Iratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre:

Csatlakozz RSS csatornáinkhoz és értesülj azonnal a legújabb hírekről, érdekességekről egy gombnyomásra!