Taekwondo
Salim Omar
Száz évvel ezelőtt Jerzsabek nyert Ladányi előtt.
A 46. Tour de Hongrie különlegességét százéves jubileuma adja: az első Magyar Körversenyt 1925-ben tartották Budapest, Szombathely, Győr, Budapest útvonalon. Az akkoriban már két évtizede működő francia körverseny mintájára rendezte meg a Budai Kerékpár Egylet a viadalt.
Az Est beharangozója az első hazai körversenyről. Fotó: tdh.hu
Az első magyar Tour 87 fős mezőnye hajnali négy órakor a budapesti Gellért-szálló elől indult. A versenyzőket három csoportban, tízperces időközönként indították útjukra, a későbbi összetett győztes Jerzsabek Károly (MTK) a második (haladó) csoportból már az első szakaszon befogta a főversenyzőket, s a szakaszgyőzelemmel nagy előnyre tett szert.
Érdemes felidézni, a korabeli Nemzeti Sport hogyan tudósított a történelmi rajt pillanatairól:
„Hajnali fél négy. Az alvó város felett ólomszínű felhők úsznak dél felé. A budai hegyek felől jövő hűvös szél megborzolja az álmodozó fákat és apró tornádókat formál az ucca szétszórt szemetéből. A derengő szürkületben uszályhajók tülkölnek az acélkék Dunán. Vörös és fehér lámpások imbolyognak messze, mint álmos Cyklopok szemei. Egyszerre a messziből váratlanul feltűnik egy kerékpáros. Versenytrikóban, hátizsákkal. Elsuhan mellettünk, hogy éles kanyarodót véve a Gellért téren állapodjon meg. Utána mindjárt még egy, aztán egy egész csapat. És így megy ez, majdnem egy negyedórán keresztül.”
A második, Szombathely-Győr etapon a Budapesti Postás versenyzője, Medgyes Ferenc volt a leggyorsabb. A rajtot követően az ellenszélben kisebb csoportokra szakadt a mezőny. Kőszeg után Ausztrián keresztül folytatódott a verseny. Sopronba 11.30 után pár perccel érkezett meg a Rusovszky, Ladányi, Horváth D. és Horváth L. alkotta élmezőny. Őket nem sokkal elmaradva követte Medgyes és Jerzsabek. A folytatásban orkánerejű oldal- és szembeszél nehezítette a versenyzők dolgát. A célba Ladányi érkezett elsőnek, de legjobb idő a második csoportban indított Medgyesé lett. Az összetett versenyben Jerzsabek negyedórás előnnyel vezetett Ladányi előtt. Érdekesség, hogy az első tízbe két DAC-versenyző is befért. A testvérek közül Gatscha Ferenc 6., míg Gatscha Béla 10. helyen ért be a szakasz végén. A budapesti befutót Rusovszky Mihály (MTK) nyerte, Gatscha Béla itt is 10. lett. Összetettben az MTK-s Jerzsabek Károly győzött 22 óra 10 perc-es idővel, az első 15-be nem fért be vármegyei kerékpározó. A viadal fővédnöke Horthy Miklós kormányzó és József királyi herceg volt, a díjakat pedig Auguszta főhercegasszony adta át.