Taekwondo
Salim Omar

„Közelebb kell hozni a sportot és az eSportot egymáshoz"

Publikálva: 2017.11.18 Frissítve: 2017.11.17 eSport

A Nemzeti Versenysport Szövetség és az Esportmilla közös konferenciáján az MTK Budapest is jelen volt.

A Kempinszki Hotel Corvinus adott otthont – november 16-án – az ország első eSport és sporttémájú konferenciájának. Az eseményen a nemzeti szövetségek, a sportklubok és a tudományos oldal képviselői is felszólaltak, így széles spektrumban kaphattak képet a témáról a vendégek.

Elsőként Bóné Zoltán, a Nemzeti Versenysport Szövetség (NVESZ) főtitkára szólalt fel. Számára a videojátékok világa nem teljesen újkeletű dolog, a katonai múltból és a nemzetközi kooperációkból már ismerős jelenség, de a méret, amit ez a közösség képvisel, számára is meglepő. Beszédének kulcsmondata az volt, hogy a klasszikus sportok és az eSportok közelebb kell kerüljenek egymáshoz, hiszen mindkettő pozitív hatással lehet egymásra.

Másodikként Biró Balázs, az Esportmilla alapítója kapott szót. Prezentációjában főleg az eSport firányába támasztott előítéletek lerombolását nevezte meg feladatként, illetve a nemzeti, majd – azt követően – nemzetközi szintű szervezeti alapok lefektetését. 

Harmadikként dr. Deutsch Tamás, az MTK Budapest elnöke, és a Digitális Jólét Program miniszterelnöki biztosa szólalt fel, az olimpizmus és az azt érintő kihívásokat párhuzamba állítva az eSport térnyerésével:

„Az elmúlt több mint 100 év komoly fejtörést okozott a sportvezetőknek a sportok fejlődésén gondolkodóknak. Az eSport megjelenése, az abban testet öltő spottevékenység ugyanolyan kihívást jelent a hagyományos sportok számára, mint amilyet jelentett korábban az, hogy a nők sportolhatnak-e, vagy sem. Erre a sport választ tudott adni, lebontotta a falat, és a nők is egyenjogú, és egyenrangú részesei lettek a sporttevékenységnek. Hasonló fejtörést okozott az amatörizmus eszméje, illetve az extrém sportok és az olimpizmus kérdése. Az eSport tehát a modern sport történetében legalább háromszor átélt kihívás újabb fejezete, amire ugyanazt a jó és helyes választ kell adni, mint a korábbiakra, befogadónak kell lenni, hiszen a szellemi sportoknak is helye van az élsportban. Az eSport újabb kihívást jelent, de ez mindig pozitív válaszra sarkallta a hagyományosnak mondott sporttevékenységet képviselőket, a magyar sportnak befogadó választ kell adnia."

​A versenyszerű videojáték elfogadásán túl a sport és a digitalizáció témájában is állást foglalt, kiemelve, nem úttörő, de jelentős szereplő az eSport:

„Nem az eSporttal kezdődik a sport digitalizációja. A sport ökoszisztémája az elmúlt 15-20 évben átalakult, a digitalizációnak köszönhetően. A közvetítés, az eredményekről való tájékoztatás, az eseményeken való nézői részvétellel kapcsolatos mozgósítás digitális platformokon, eszközökkel történik. Évtizedekkel ezelőtt jelent meg az online sportfogadás. A digitalizáció a sportban jelen van a jegyrendeléssel kapcsolatban. A sportlétesítmények üzemeltetésében a szenzorok adataira épülő takarékos, ám egyben színvonalas használat is felfedezhető. A digitalizáció az aktív sportban is szerepet kap, a labdarúgók minden mérkőzésen viselnek mérőeszközöket, melyek segítségével fizikai állapotukról adnak adatokat, ezek értékelésére is épül, hogy milyen edzést vezényel az edző. Ez jelen van az úszástól az atlétikáig mindenhol."

Zárásként az eSport előítéletire tért ki, ahol párhuzamba állította a televízió megjelenésével, illetve a háttér-televíziózás jelenségével, ami a maga korában ugyanannyira furcsa és szokatlan jelenség volt, mint manapság az eSport, amit majd a következő generációk tehetnek teljes mértékig elfogadottá, ők fogják erre a közös nyelvet megtalálni. 

Az első blokk végén Cseh László, olimpiai ezüst- és bronzérmes, világ- és Európa-bajnok, százszoros magyar bajnok úszó beszélt saját tapasztalatairól melyeket a videojátékok világában szerzett. Számára remek kikapcsolódás, és egyben hasznos is ez, hiszen a fegyelem, amit a sportban tanult, a céltudatosság és az eltökéltség szerves részét képezi az eSportnak. 

A szünetet követően az MTK Budapest Pro Clubs csapat irányítója, Rácz András állt a színpadra a Diósgyőri VTK 1v1 versenyzője, Matusek Márk mellett. A két játékos gálamérkőzésen mutatta meg a közönségnek, hogyan is kell elképzelni a versenyszerű FIFA-játékot. Bandi a magyar válogatottat, míg Márk a Bayern München csapatát irányította. A bemutató-mérkőzés végén csapatunk versenyzője örülhetett, hiszen 3-1-re sikerült nyernie.

A meccs után panelbeszélgetés szerepelt a programban, melyen részt vett az MTK Budapest képviseletében Szegő Péter, Telegdy Zoltán, a DVTK szakosztályvezetője, a Budapest Honvédtól Gergely István és Mezei Péter, a DEAC-tól Besenczi Renátó, illetve a DVSC marketingvezetője, Jeney Domonkos. 

A szakemberek beszéltek a csapatuknál a kitűzött célokról, a motivációkról. Érdekesség, hogy ahány csapat, annyi féle célt lehet találni mögöttük. Az MTK Budapestnél az innováció, a DEAC-nál a tudományos kutatások elősegítése, a DVSC csapatánál a marketing és a labdarúgás kettőse a fő motiváció, míg a Honvédnál teljesen más irányból közelítik meg az eSportot, és akadémiai berkeket próbálnak kiépíteni. 

A konferencia harmadik blokkja a tudományos megközelítésről szólt. Itt a számok kaptak főszerepet, és kutatásokat prezentálhattak egyetemisták, vagy éppen piackutatók. Megtudhattuk, hogy az internezetők 57 százaléka játszik videojátékokkal, ebből viszont csak 7 százalék űzi komolyabban. Az internezetők 6 százaléka játszik olyan játékokkal, amiből létezik versenyszerű eSport, és mindössze 2 százalék, aki ezt versenyszerűen űzi. 

Kövess minket
MTK Hírlevél

Ne maradjon le egy eseményről sem!
Iratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre:

Csatlakozz RSS csatornáinkhoz és értesülj azonnal a legújabb hírekről, érdekességekről egy gombnyomásra!